Železničář / Hlavní zprávy / Šlechtična dostane nový parní válec, vrátit by se měla už letos
Šlechtična dostane nový parní válec, vrátit by se měla už letos
28.1.2025
Vyrobili ji jen dva roky po 2. světové válce v roce 1947 v plzeňské Škodovce. Technicko-bezpečnostní zkoušku vykonala 10. prosince 1947 v České Třebové a pak se vydala sloužit do dep v Praze, Košicích, Žilině, Bohumíně, Přerově a v Nových Zámcích, až se v listopadu 1958 dostala do Brna, kde vydržela do vyřazení z provozu v roce 1979. Měla štěstí, nezamířila pod plameny autogenů, ale stala se provozním muzejním exponátem Českých drah. Po opravě prasklého válce parního stroje by se letos mohla brněnská kráska vrátit do čela nostalgických vlaků na Moravě.
„Šlechtična 475.101 byla od podzimu 2017 neprovozní a do ledna 2021 prošla rozsáhlou opravou v Centru historických vozidel v Lužné u Rakovníka. Během této doby pro ni vyrobila firma Prest prakticky úplně nový tendr, protože původní už byl ve stavu, který neumožňoval prostou obnovu. Bohužel 4. května 2021 se na opravené lokomotivě projevila dosud skrytá prasklina na jednom z parních válců, která brněnskou krásku znovu vyřadila z provozu. Na podzim jsme převzali z výroby nové těleso parního stroje. Během zimy bychom ho chtěli osadit a Šlechtičnu vrátit do čela nostalgických vlaků,“ řekl Marek Plochý, ředitel Centra historických vozidel ČD.
V době pravidelného provozu parních lokomotiv byla výroba nového tělesa parního stroje běžnou záležitostí. Dnes je to spíše rarita a kusová výroba na míru konkrétního parního stroje. To je i případ nově vyrobeného parního válce pro lokomotivu 475.101, protože původní byl neopravitelný, musel se vyrobit úplně nový.
Projektovou dokumentaci k výrobě nového válce dodala firma SONAD engineering v Liberci. Využila k tomu podklady pořízené nejmodernější technologií 3D scanu. Technické výpočty pro výrobu válce provedl Výzkumný ústav kolejových vozidel v Praze a výrobu nového válce zajistila společnost PREST Přerov.
Po opravě zůstane lokomotiva 475.101 ve svém domovském působišti v Brně a plánuje se její nasazení do čela nostalgických vlaků na celé Moravě, především pak v její jižní polovině.
Další články této rubriky
Za 20 let přepravila Pendolina 20 milionů lidí
23.1.2025 - Psal se čtvrtek 23. prosince 2004, když po krátce po desáté hodině ranní na pražském Masarykově nádraží stály desítky železničních fanoušků, fotografů a zvědavců. Všichni netrpělivě čekali na příjezd jednotky Pendolino z… »
Signál ve vlacích vylepší 5G opakovače
19.1.2025 - ČD podepsaly smlouvu na dodání a instalaci 5G opakovačů mobilního signálu do jednotek Pendolino, railjet a InterPanter. Zástavbu zajistí konsorcium firem ČD – Telematika a Kontron Transportation. Instalace technologie by měla být… »
Trať mezi Brnem a Zastávkou je dvoukolejná a elektrifikovaná
14.1.2025 - Železniční trat mezi Brnem a Zastávkou je po kompletní modernizaci dvoukolejná a elektrifikovaná. Přestavba celého přibližně dvacetikilometrového úseku, který plní významnou roli v brněnské příměstské dopravě, zároveň… »